Zawieszenie pełni bardzo ważną rolę w samochodzie osobowym. Zawieszenie osobowe składa się z kilku ważnych części. Jednym z ważniejszych elementów są na pewno wahacze. Te komponenty odpowiadają przede wszystkim za prawidłowe prowadzenie dolnej osi w samochodzie. Zawieszenie samochodu: wahacze, tuleje, sworznie i łączniki stabilizatora, są to części, które odpowiadają za bezpieczeństwo oraz za komfort jazdy.
Wahacze i tuleje – ich rola w samochodzie osobowym
Ten ważny element pracuje w dwóch płaszczyznach, w pozycji pionowej oraz poziomej. Można to zobaczyć podczas skrętu samochodu. Wówczas, jeden wahacz idzie do przodu, natomiast drugi wahacz przesuwa się w przeciwną stronę – do tyłu. Tylne samochodowe koła pracują wtedy odwrotnie. Tuleje natomiast współpracują bezpośrednio z wahaczami. Ich rolą jest tłumienie wszelkich drgań. Są to charakterystyczne elementy, wykonane z metalu oraz z gumy. Utrzymują one odpowiednią pozycję samochodu na drodze. Elementy te, gdy się zużywają, dają o sobie znać zwłaszcza na koleinach i torach. Wówczas samochodu głośno pracuje i hałasuje.
Sworznie – garść informacji
Sworznie są to charakterystyczne elementy, które łączą zwrotnicę koła i wahacz. Sworznie projektuje się po to, aby zapewniały one swobodny i płynny ruch dla wahacza. Dzięki tym częściom wahacz bez problemu może wykonywać ruch w górę oraz w dół. Wahacz może też wykonywać ruch obrotowy. To wszystko wpływa na lepszą pracę pozostałych elementów zawieszenia. Zużyty sworzeń daje o sobie znać, gdy trzeba go wymienić. Najczęściej mocno on hałasuje w trakcie jazdy. Warto natomiast pamiętać, że w sytuacji awarii, tej części nie można wymienić pojedynczo, gdyż jest ona zintegrowana z wahaczem. Łączniki stabilizatora nie wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo w trakcie jazdy samochodem osobowym.
Łączniki stabilizatora – co szczególnego trzeba o nich wiedzieć?
Łączniki stabilizują pozycję samochodu na drodze, na której pokonywane są zakręty. Dzięki temu, jazda samochodem jest bardziej komfortowa. Łączniki stabilizatora wpływają bezpośrednio na lepszą kontrolę samochodu i co ważne, poprawiają one komfort podróży. Zużyte łączniki, które wymagają wymiany, dają o sobie znać, gdyż tłuką się na nierównościach. Wówczas samochód nie trzyma się dobrze drogi na zakręcie. Szacuje się wymianę tych elementów mniej więcej co 20, 30 lub 40 tysięcy kilometrów. Jest to zależne od eksploatacji samochodu i od tego, czy auto jeździ częściej po trasie, autostradzie, czy po mieście. Zawieszenie samochodu: wahacze, tuleje, sworznie i łączniki stabilizatora są to ważne elementy, które podlegają obserwacji.