Kontynuując nasz cykl poradników na temat kwestii rozrządu w silniku spalinowym samochodu, przejdziemy dzisiaj do kwestii wymiany kompletnego rozrządu z pewnym wyprzedzeniem. Na przykład producent samochodu przewiduje wymianę raz na 60 tysięcy kilometrów, a my uznamy, że skrócimy ten czas do przejechania 40 tysięcy. Sprawdzimy jakie daje nam to korzyści, w jakich sytuacjach opłaca się taka wymiana, oraz kiedy obowiązkowo powinniśmy ją zrobić.
Ważny nie tylko przebieg
Interwały pomiędzy kolejnymi wymianami napędu i paska bądź łańcucha rozrządu zazwyczaj są wyrażane w kilometrach. Zwykle jest to od 50 do 100 tysięcy, zależnie od marki samochodu i jego modelu, a także typu zastosowanego silnika. Niemniej wymiana rozrządu przed czasem wskazana może być w kilku przypadkach. Na przykład wtedy, gdy samochód długo stał i nikt go nie używał. Pasek rozrządu wykonany jest z gumy, a ta parcieje z czasem. Nawet jeżeli autem nie jeździmy, to pasek staje się coraz słabszy i słabszy. Przebieg na przykład 60 tysięcy kilometrów, wymagany do wymiany paska przez producenta, możemy osiągnąć tak późno, że wcześniej pasek po prostu zerwie się ze starości. Dlatego gdy stajemy się właścicielem auta, o którym wiemy że bardzo długo stało, od razu zabierzmy się do wymiany rozrządu, jeżeli nie chcemy zniszczyć silnika.
Łańcuch rozrządu – czy również wymieniać?
Nieco inaczej wygląda kwestia przedterminowych wymian rozrządu w przypadku silnika, który posiada łańcuch zamiast paska. Te, jak wiemy, nie parcieją, ponieważ nie są wykonane z gumy. Teoretycznie, nawet gdyby auto bardzo długo stało, łańcuchowi nie powinno się nic stać i wymiana rozrządu przed czasem wskazana nie jest. Niemniej pamiętać należy, że napęd rozrządu to nie tylko sam łańcuch. Mamy tam również prowadnice, które nierzadko wykonane są z plastiku. Ten po latach może skruszeć, przez co prowadnice nie będą już spełniać swojego zadania. Napięcie łańcucha zmniejszy się i może on przeskoczyć na zębach, powodując spotkanie się tłoków z zaworami i w praktyce zdemolowanie silnika. W układzie mamy również napinacz łańcucha, który jest albo mechaniczny – posiada zwykłą sprężynę, albo hydrauliczny – wykorzystuje ciśnienie oleju do działania. Zarówno sprężyna może osłabnąć z wiekiem, jak i napinacz hydrauliczny zawieźć. Ma on bowiem gumowe uszczelnienia, które po wielu latach mogą już nie zapewniać szczelności.
Jak widzimy, wymiany rozrządu przed czasem powinny być wykonywane przede wszystkim w tych samochodach, które więcej stały niż jeździły. Przebieg określony przez producenta, przy którym powinno się wymienić rozrząd, zostanie bowiem osiągnięty dopiero po wielu latach użytkowania. Tymczasem upływ lat również powoduje obniżenie się sprawności różnych części i podzespołów, nawet gdy nie są eksploatowane. Nie bez powodu mówi się, że samochód który stoi niszczy się nawet bardziej niż ten, który jest intensywnie eksploatowany każdego dnia. Kwestia sprawności rozrządu jest tego koronnym przykładem.